خانه / اخبار / کارگاه «فقه و محور مختص مقاله» مدرسه نهم

کارگاه «فقه و محور مختص مقاله» مدرسه نهم

حجت الاسلام سید محمدرضا شریعتمدار عنوان کرد:

موضوع مقاله باید اثری اجتماعی داشته باشد

کارگاه فقه و محور مختص مقاله روز پنجشنبه ۲۶ مهر ۹۷ در مؤسسه آموزش عالی حوزوی عالم آل محمد (ع) تهران توسط استاد شریعتمدار برگزار شد.

برخی مطالب مطرح شده در این کارگاه به قرار زیر است:

موضوع مقاله باید شرایطی داشته باشد: اولا باید جزئی و در حد یک مقاله باشد. موضوع مقاله از دو جهت حجم متن و زمان مورد نیاز در مقاله می باید محدود شود. صحبت در مورد موضوع جزئی بسیار بیشتر و دقیق تر از موضوع کلی است. لذا به نتیجه مطلوب نزدیک تر است.

ثانیا موضوع مقاله باید کاربردی باشد. بدین معنا که باید فایده ای بر آن مترتب باشد و چه بهتر که دارای اثری اجتماعی بوده و باری از دوش مسائل اجتماعی مطرح در جامعه بردارد.

ثالثا موضوع باید در راستای تخصص فرد باشد. پرواضح است تخصص در زمینه ای خاص منجر به ارائه مطلب دقیق تر و بهتر در آن زمینه می شود.

چند روز قبل رهبر انقلاب برای الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت فراخوان دادند. لذا شایسته است موضوع مقاله در مورد ۵۶ عنوان مطرح شده در این زمینه انتخاب شود.

سپس استاد شریعتمدار، معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی امام رضا (ع) به بررسی تک تک مسائل مطرح شده در این فراخوان پرداخته و مسائل فقهی مطرح در این زمینه را یادآور شدند.

در جلسه بعد، دانش پژوهان مدرسه نهم مشق اجتهاد با توجه به مسائل مطرح شده، به بیان موضوعات انتخابی خود پرداخته و توسط استاد بررسی شد.

گفتنی است قبل از کارگاه انتخاب موضوع، کارگاه جستجو با نرم افزارهای فقهی و پایگاه های اطلاعاتی توسط استاد رحمانی کارشناس مؤسسه رایانه ای نور ارائه شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Google Analytics Alternative