خانه / دسته‌بندی نشده / درباره طرح ملی مشق اجتهاد

درباره طرح ملی مشق اجتهاد

اهداف طرح: «توانمندسازی پژوهشگران فقه در شناسائی و تحلیل نیازها و تبدیل آن‌ها به مسأله با تأکید بر رویکرد اجتهادی و استفاده از روشها و الگوهای جدید پژوهشی»، «تقویت و توسعه روشها و مبانی تحقیق در فقه با شاخص‌های کارآمدی، استناد و عقلانیت»، «کارآمدسازی و چابک سازی فرآیند پژوهش در فقه و کاهش هزینه تمام شده»، «پیوند میان پژوهش، آموزش و کاربردسازی در فقه»، «بازشناسی و تکمیل رویکرد اجتهادی و دستیابی به مدل بومی حل مسأله مبتنی بر آن در فقه» از اهداف این طرح ملی است.

مخاطبان طرح: مخاطبین کارگاه‌ها، پژوهشگران نیمه فعال حوزه فقه هستند که در دوره سطح ۴ مشغول به تحصیل بوده و با توجه به حضور در مؤسسات فقهی، از علاقه مندی لازم برای پیگیری مباحث فقهی استدلالی نیز برخوردار هستند و امکان حضور طلاب سطح ۳ نیز در این کارگاه‌ها وجود دارد.

خروجی طرح: ۱- توانمندسازی و فعال سازی پژوهشگران مستعد اما تازه کار در مقاطع تحصیلی تخصصی فقه و علوم وابسته. ۲- تدوین مجموعه طرحنامه مقالات علمی. ۳- تدوین مجموعه طرحنامه مقالات علمی مقالات پژوهشی در موضوعات مناسب که حداقل یک چهارم آن از سطح علمی ترویجی برخودار باشد. ۴- تقویت گفتمان پژوهش و روش شناسی در فضای دانش پژوهان تخصصی فقه و علوم وابسته؛ خواهد بود.

سیاست‌های آموزشی: رویکرد اصلی کارگاه‌ها، مبتنی بر آموزش به شیوه کارورزی است. ۱- برخی از محتواهای کارگاه‌ها، به صورت معرفی کتاب یا در اختیار قراردادن جزوه تنظیمی توسط گروه پژوهش مرکزی دبیرخانه در اختیار فقه پژوهان قرار گرفته و دانش پژوهان، پیش از حضور در کارگاه، موظف به مطالعه و احیانا شرکت در امتحان آن محتوا هستند. بدیهی است امکان حضور در کارگاه، تنها با قبولی در امتحان این متون پیش نیاز میسر خواهد بود. ۲- امکان برگزاری برخی دروس به صورت مجازی وجود دارد. این دروس، طبیعتا دروس غیر اصلی کارگاه‌ها خواهند بود که کاروزی در آن‌ها، از اهمیت بالائی برخوردار نیست. ۳- در طور برگزاری دوره، می‌توان از اساتید راهنما در نوبت بعد ازظهر، برای حل اشکالات فقه پژوهان در طراحی طرح نامه استفاده کرد. ۴- محیط برگزاری کارگاه، باید بیشترین مناسبت با محتوای ارائه شده و بیشترین امکان کارورزی را برای پژوهشگران فراهم سازد. بدین منظور مناسب است کارگاه آشنائی با منابع، در کتابخانه و کارگاه‌های آشنائی با نرم افزارها و پایگاه‌های پژوهشی، در اتاق رایانه برگزار می‌شود.

گفتنی است، ارائه گواهی کارگاه، منوط به ارائه یک طرح تفصیلی مقاله‌‌ای علمی ترویجی در حوزه فقه از سوی دانش پژوهان تا پایان زمان کارگاه و نگارش آن حداکثر چهار ماه پس از برگزاری کارگاه است. همچنین افراد می‌توانند ایده مرکزی مقاله خود را در قالب یک یادداشت ۴۰۰ کلمه‌‌ای تنظیم کنند تا در صورت تأیید، در سایت «شبکه اجتهاد» منتشر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Google Analytics Alternative