خانه / اخبار / کارگاه «شیوه نگارش مقاله علمی» مدرسه دوازدهم

کارگاه «شیوه نگارش مقاله علمی» مدرسه دوازدهم

دکتر طریقه دار در جامعه الزهراء مطرح کرد:

بایسته‌های یک مقاله علمی چیست؟

دکتر ابوالفضل طریقه دار در جلسات پنجم و ششم از کارگاه‌های مشق اجتهاد در جامعه الزهراء به بیان شیوه نگارش مقاله علمی پرداخت. خلاصه‌ای از بیانات ایشان را در اینجا ذکر می‌کنیم:

  1. یکی از قالب‌های نصر در کنار قالب‌های دیگر مقاله است. تفاوت مقاله با کتاب در این است که کتاب تفصیل نظریات نویسنده است اما مقاله نظرات اجمالی نویسنده در مورد یک موضوع خاص است.
  2. مقاله مصدر میمی است که در فارسی آن را با جستار مقابله کرده‌اند درحالی‌که جستار نشان‌دهنده همه معانی مقاله نیست. در جستار نویسنده بیشتر ادراکات و احساسات خود را بیان می‌کند بدون اینکه نیاز به رفرنس و استناد خاصی باشد.
  3. ضرورت و فایده مقاله این است که نویسنده نظرات خود را به‌صورت فشرده در اختیار خواننده قرار می‌دهد و در زمان خواننده صرفه‌جویی می‌شود.
  4. در یک تقسیم‌بندی کلی مقاله به دو بخش عمومی و خصوصی تقسیم می‌شود. مقاله عمومی به مقاله‌ای گفته می‌شود که نظرات نویسنده در آن آمده اما استناددهی به شیوه مرسوم و علمی در آن نیست؛ مانند مقالات علی‌اکبر دهخدا در چرند و پرند. مقاله تخصصی به مقاله‌ای گفته می‌شود که نویسنده دیدگاه خود را به شکل مستند و با ارجاع به منابع و به همراه یک ساختار تخصصی ارائه می‌دهد. مقاله تخصصی نیز ممکن است تعریفی، توصیفی، مقایسه‌ای و تبیینی و تحلیلی باشد.
  5. مقاله علمی شامل بخش‌ها و اجزاء مختلفی است مانند عنوان مقاله، نام نویسنده یا نویسندگان، چکیده مقاله، واژگان کلیدی، مقدمه، متن اصلی مقاله، نتیجه‌گیری، منابع یا کتاب‌نامه.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Google Analytics Alternative