خانه / معرفی همکاران / اساتید / استاد کاظم قاضی‌زاده

استاد کاظم قاضی‌زاده

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم قاضی‌زاده در سال ۱۳۴۰ در تهران متولد شد. تحصیلات دبستان و دبیرستان را به‌سرعت طی کرد و در سال ۱۳۵۶ (۱۶ سالگی) به دانشگاه و در رشته فیزیک مشغول تحصیل شد. همراه با انقلاب فرهنگی به حوزه علمیه قم آمد، دروس سطح را نیز در حدود شش سال فراگرفت و از سال ۱۳۶۶ به درس خارج اساتید حوزه حاضر شد. وی تا سال ۱۳۸۰ (به مدت پانزده سال) از دروس خارج حوزه بهره برد. در سال ۱۳۷۱ هم‌زمان با تحصیلات حوزوی در دور کارشناسی ارشد (مدرسی معارف اسلامی دانشگاه قم- بخش تربیت مدرس) تحصیل کرد و با ادامه آن در مقطع دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد و در سال ۱۳۸۰ نیز موفق به اتمام این رشته شد.

اهم فعالیت‌های علمی  وی تدریس در حوزه و دانشگاه بوده است. از سال ۱۳۶۰ تدریس حوزوی را با تدریس ادبیات و منطق شروع کرد و در ادامه با تدریس فقه و اصول ادامه داد. از سال ۱۳۷۸ به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال دارد و مباحث کتاب الخمس، کتاب الصوم، صلاه المسافر، کتاب الطهاره و کتاب القضا را به‌صورت اجتهادی تدریس کرده است. از سال ۱۳۸۰ نیز تدریس در دانشگاه را آغاز کرد و هم‌اکنون در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس به تدریس دروس تفسیر، روش‌های تفسیری، علوم قرآنی، حدیث و رجال اشتغال دارد.

تاکنون از وی حدود ۱۰ عنوان کتاب و ۳۲ مقاله علمی-پژوهشی منتشر یافته است و داوری مجلات علمی مختلفی را عهده‌دار بوده است.

ازجمله همکاری‌های وی با مراکز و نهادها می‌توان به ریاست مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، ریاست پژوهشکده فقه و حقوق مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی قم، ریاست کمیته علمی کنگره امام خمینی‌(ره) و اندیشه حکومت اسلامی، ریاست کمیته علمی کنگره اندیشه‌های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی‌(ره)، معاونت آموزش مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(ره)، عضو شورای علمی مرکز تحقیقات دارالحدیث، عضو تحریریه نشریه حکومت اسلامی، عضو هیئت مؤسس دانشگاه غیرانتفاعی سپاهان اصفهان، عضو هیئت مؤسس و عضو هیئت‌امنای دانشگاه مجازی مهر البرز و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس گروه علوم قرآن و حدیث، اشاره نمود.

از پژوهش‌های برتر استاد قاضی‌زاده، سیاست و حکومت در قرآن (دارای درجه پژوهش برگزیده دبیر‌خانه دین‌پژوهان کشور با تقدیر‌نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیاست و حکومت در قرآن (پایان‌نامه برتر قرآن‌پژوهشی با تقدیرنامه وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری) و جایگاه شورا در حکومت اسلامی (دارای درجه پژوهش برتر دبیرخانه دین‌پژوهان کشور با تقدیرنامه ریاست محترم جمهور) است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Google Analytics Alternative