خانه / اخبار / کارگاه «شیوه استناددهی به عقل و عرف» و «جستجو با نرم افزارهای فقهی و پایگاه های اطلاعاتی» مدرسه سوم

کارگاه «شیوه استناددهی به عقل و عرف» و «جستجو با نرم افزارهای فقهی و پایگاه های اطلاعاتی» مدرسه سوم

استاد حکمت نیا در سومین روز کارگاه مشق اجتهاد در قم عنوان کرد:

مسئله یابی را باید از دزد آموخت!

سومین روز از سومین دوره کارگاه‌های مشق اجتهاد با ارائه استاد حکمت نیا در مؤسسه عالی فقهی دارالهدی قم برگزار شد.

استاد حکمت نیا در ابتدای جلسه ضمن بیان اهمیت پژوهش و تحقیق و همچنین قدردانی از متصدیان طرح، به نوع صحیح از تحقیق و پژوهش پرداخته و افزود: مسئله محوری در تحقیق و پژوهش امری بس ضروری است. مسئله محوری بدان معنا که می‌باید در ذهن نویسنده تعارضی رخ‌داده که درصدد حل آن برآمده است؛ دقیقاً مانند دزدی که می‌خواهد مرغی را دزدیده و باید به فکر سروصدا کردن مرغ باشد! پژوهشگر نیز ابتدا درگیر تعارضی شده، به چالش کشیده می‌شود و سپس درصدد حل این تعارض با نوشتن مقاله علمی برمی‌آید.

وی در ادامه با یادآوری این نکته که برای نویسندگی، بایستی ارتباط بین ذهن و دست را برقرار کرده تا قوه نوشتن ایجاد شود، خاطرنشان کرد: نویسنده باید هرچه به ذهنش آمد، بنویسد؛ از مطالب روزمره تا هر مطلب مرتبط و غیر مرتبط دیگری، سپس مطالعه کرده و دایره لغات خود را افزون داشته و بعدازآن شروع به نوشتن کند.

مدیر گروه پژوهشی پژوهشکده علوم و اندیشه، کارگاه «شیوه استناددهی به عقل و عرف» را در ادامه مطرح کرده و بیان داشت: دو خط پژوهشی در مورد عقل وجود دارد: خط مسلمانان و خط غیرمسلمانان. مسلمانان بدان جهت که عقل صرف را در امور شرعی خود کافی نمی‌انگارند و نظر شرع را نیز دخیل در احکام می‌دانند، با غیرمسلمانان که در هر مسئله‌ای با عقل صرف پیش می‌روند، تفاوتی اساسی دارند.

بحث مستقلات عقلیه و جایگاه آن در فقه مسئله بعدی مطرح‌شده در سومین روز از کارگاه‌های مشق اجتهاد بود.

جلسه بعدی، کارگاه «جستجو با نرم‌افزارهای فقهی و پایگاه‌های اطلاعاتی» بود که توسط کارشناس مؤسسه رایانه‌ای نور ارائه گشته و مورد استقبال پژوهشگران قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Google Analytics Alternative