استاد محمد علی خادمی کوشا در مدرسه هشتم مشق اجتهاد عنوان کرد:
چندین سال تدریس درس خارج، کسی را نظریهپرداز نمیکند!
کارگاه فقه و محور مختص مقاله که درصدد انتخاب موضوع مقاله دانشپژوهان است، در روز سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ با ارائه استاد محمدعلی خادمی کوشا در مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (ره) قم برگزار شد. موضوع مقالات هر یک از دانش پژوهان در این دوره،توسط استاد و دیگر دانش پژوهان واکاوی شد. برخی از مطالب مطرحشده در این کارگاه بهقرار زیر است:
عموم دانشپژوهانی که وارد عرصه پژوهش میشوند با چالش انتخاب موضوع مواجهاند.
پیدایش موضوع به جهت رویارویی با یک مشکل است. بهعنوان نمونه اگر هنگام رانندگی ماشین از حرکت بایستد، با برخورد به این مشکل، سراغ احتمالات میرویم و با بررسی تکتک محتملات درصدد حل مشکل برمیآییم.
در دروس خارج، به نوباوری میرسیم ولی در پژوهش، به نوآوری.
پژوهش فقهی غیر از تقریرات درس خارج است. در معنای پژوهش نوآوریِ نهفته است بدین معنا که در فقه، مشکل نویی است که بدان پرداخته نشده است. در هر پژوهشی اگر مشکل وجود نداشته باشد و درصدد حل نباشیم، معلوم است پژوهش نویی ارائه ندادهایم.
نظریه فقهی، نگرشی جدید است که فروعات فقهی مختلفی را در پی دارد لکن قول و نظر، یک مسئله را پوشش میدهد بدین معنا که گرچه دانش را حفظ میکند اما قلمرو دانش را افزایش نداده و آن را جلو نمیبرد.
کسی که چندین سال تدریس درس خارج دارد، نظریهپرداز نمیشود، بلکه تنها حافظ علم است.