خانه / اخبار / کارگاه «فقه و محور مختص مقاله» مدرسه سوم

کارگاه «فقه و محور مختص مقاله» مدرسه سوم

استاد حکمت نیا در چهارمین روز از کارگاه مشق اجتهاد در قم بیان داشت:

کف پژوهش، فقه و سقف آن اخلاق است.

چهارمین روز از سلسله کارگاه‌های مشق اجتهاد در مؤسسه عالی فقهی دارالهدی قم با عنوان «فقه و محور مختص مقاله» با ارائه استاد حکمت نیا برگزار شد.

استاد حکمت نیا در ابتدای این روز، ضمن پرداخت به نحوه مسئله یابی در مقاله، به یافتن مسئله پژوهشی توسط دقت در هر کنش و واکنش اشاره کرد و افزود: این‌گونه است که پژوهشگر، نسبت به هر مسئله در اطراف خود دغدغه مند شده، بدان واکنش نشان داده و قلم می‌زند؛ مثلاً می‌توان در مورد نحوه نشستن در کلاس جهت آموزش، دور نشینی یا وسط نشینی و تأثیر بیشتر هرکدام در فزایندگی آموزش نوشت. یا می‌توان در مورد استنجاء با آب یا سنگ؟ کدام بهداشتی تر است، نوشت. جالب است بدانید همایشی در چین، با شرکت ۷۰۰ هزار نفر، در خصوص همین موضوع و با محوریت توالت‌های عمومی برگزار شد!

استاد حوزه و دانشگاه، در ادامه ضمن ترسیم سیر نوشتن مقاله، خاطرنشان کردند: باید برای پژوهشِ خود، کف و سقفی معین کنید. کف آن فقه است که واجب و حرام را معین می‌دارد و سقف آن اخلاق است که آرمان‌های موردنظر در پژوهش را بیان می‌دارد.

مدیر گروه پژوهشی پژوهشکده علوم و اندیشه، ضمن تعیین مسیر بین فقه و اخلاق توسط قرآن، یادآور شد: قرآن به ما می‌آموزد چگونه احکام را نهادینه کنیم و فرهنگ آن‌ها را جااندازیم. به‌عنوان‌مثال می‌توان احکام زن را که ممکن است ظالمانه پندار شود، از قرآن، با ارائه صحیح مطرح نمود.

در جلسه دوم از کارگاه «فقه و محور مختص مقاله» همراه با استاد حکمت نیا، بیان محورهای مختلف از عرصه‌های گوناگون فقه عرضه شد. پژوهشگران ضمن انتخاب ریز موضوع مقاله خود با چالش‌های موضوع خود آشنا شده و آن را ترمیم کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Google Analytics Alternative