خانه / اخبار / کارگاه «شیوه استناددهی به کتاب» مدرسه دوازدهم

کارگاه «شیوه استناددهی به کتاب» مدرسه دوازدهم

استاد خالد غفوری در مدرسه دوازدهم مشق اجتهاد:

«احل الله البیع» آیه قرآن نیست!/ «وان یکاد» ربطی به چشم زخم ندارد

جلسه چهارم از کارگاه‌های مشق اجتهاد در جامعه الزهرا با حضور استاد خالد غفوری برگزار شد.

در این جلسه «شیوه استناد‌دهی به کتاب» به بحث گذاشته شد و حجت‌الاسلام غفوری به بیان نکاتی پرداخت که به بخشی از آنها اشاره می‌کنیم.

  1. همانگونه که از سنت در مسائل مستحدثه استفاده می‌کنیم از قرآن هم می‌توانیم در این مسائل استفاده کنیم. به نظر من باید به آیات قرآن در مباحث فقهی توجه بیشتری کرد.
  2. در پژوهش‌های فقهی معمولا آیات قرآن به عنوان تیمن و تبرک بیان می‌شود در حالیکه به نظر من باید با آیات قرآن برخوردی بسیار جدی کرده و از آیات در استنباط‌ها استفاده کنیم.
  3. هنگام استنادهی به قرآن از تمام آیه استفاده بکنیم، نه اینکه بخشی از آیه را بیان کنیم و بخشی دیگر را بیان نکنیم؛ مثلا احل الله البیع جزء آیات قرآن نیست در حالیکه بسیار از این عبارت استفاده می‌کنیم. آیه صحیح «وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ» است. همین واو ممکن است در نحوه برداشت از آیه تاثیرگذار باشد.
  4. در هنگام استفاده از آیات به شکل دقیق به تبیین معانی واژگان بپردازیم و به سادگی از آنها عبور نکنیم؛ مثلا آیه‌ای که معروف به آیه چشم زخم است، هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد، بلکه نشان دهنده شدت دشمنی کفار با پیامبر است؛ بنابراین اگر با دقت به سراغ آیات قرآن نرویم و به آنچه شنیده‌ایم اکتفا کنیم دچار اشتباهات فاحشی خواهیم شد.
  5. متاستفانه در زمینه تفاسیر روایی کار جدی اتفاق نیفتاده، بلکه بسیاری از این کتاب‌ها در واقع فیش‌برداری است، بلکه برخی از آنها جنایت است.

عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی در ادامه به بیان مثال‌هایی از آیات قرآن که در مباحث فقهی کمتر به آنها اشاره شده، پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Google Analytics Alternative