خانه / اخبار / کارگاه «آفاق فقه پژوهی» مدرسه دوازدهم

کارگاه «آفاق فقه پژوهی» مدرسه دوازدهم

جلسه اول و دوم مدرسه دوازدهم، کارگاه‌های مشق اجتهاد در جامعه الزهراء قم با موضوع آفاق فقه پژوهی برگزار شد.

در این دوره از کارگاه‌های مشق اجتهاد که با حضور طلاب نخبه سطح چهار جامعه الزهراء برگزار شد، استاد رضا اسلامی به ارائه بحث پرداخت.

به گفته این استاد حوزه علمیه قم، دانش فقه اصطلاحی تحت عنوان فقه‌های مضاف مطرح‌شده که بسیار متفاوت از اصطلاح فقه مطلق است و با توجه به اینکه چه چیز به‌عنوان مضاف‌الیه در کنار فقه قرار می‌گیرد می‌توان تقسیم‌بندی‌های مختلفی از فقه مضاف را مطرح کرد.

ایشان در ادامه به تقسیم‌بندی فقه با توجه به اعتبارات مختلف پرداخت که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

?۱٫ تقسیم‌بندی فقه به اعتبار ساختار فقه معهود مانند فقه عبادات، فقه معاملات، فقه جزاء، فقه حدود

?۲٫ تقسیم‌بندی فقه به اعتبار موضوعات جدید مانند فقه و رسانه، فقه و ورزش، فقه فضای مجازی و …

?۳٫ تقسیم‌بندی فقه به اعتبار اصناف مکلفین مانند فقه اطفال، فقه زنان، فقه بیماران، فقه مسافر و …

?۴٫ تقسیم‌بندی فقه به اعتبار مسائل جدید که با عناوین مانند فقه مسائل مستحدثه یا فقه المسائل المعاصر یا فقه النوازل هم از آن ذکر می‌شود

?۵٫ تقسیم‌بندی فقه به اعتبار فرد و حکومت

?۶٫ تقسیم‌بندی فقه به اعتبار کشف اهداف و مقاصد و توجه به آن‌ها که از آن به فقه مقاصدی یاد می‌شود

?۷٫ تقسیم‌بندی فقه به اعتبار اقسام مذاهب مانند فقه حنفی، فقه شافعی، فقه مذاهب سائده، فقه مذاهب بائده و…

?۸٫ تقسیم‌بندی فقه به اعتبار منابع مانند فقه القرآن یا فقه الحدیث

?۹٫ تقسیم‌بندی فقه به اعتبار اشخاص، مکاتب و حوزه‌ها مانند فقه نجف، فقه قم، فقه جواهری و …

اسلامی در ادامه با ارائه نمونه‌ها و مثال‌های مختلف با توجه به تقسیم‌بندی ارائه‌شده از فقه مضاف پرداخت و گفت: سبب تفاوت در استدلال بین مسائل مستحدثه و کلیت فقه ممکن است دلایل زیر باشد:

?۱٫ تکیه بر کاربرد برخی قواعد اصولی

?۲٫ تکیه بر کاربرد جایگاه مهم برخی از منابع

?۳٫ تکیه بر کاربرد موضوع شناسی و

?۴٫ صعوبت تطبیق شیوه اجتهادی در مسائل مستحدثه اشاره کرد.

?در پایان این جلسه از کارگاه حجت‌الاسلام رضا اسلامی به سؤالات طلاب پاسخ دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.