خانه / مقالات تولیدی / مقاله فقه و بازی های رایانه ای مضل

مقاله فقه و بازی های رایانه ای مضل

نویسنده: زهرا صادقی

مدرسه پنجم: مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین اصفهان

چکیده مقاله:

عصر جدید، عصر تکنولوژی است و بازی‌های رایانه‌ای یکی از ابزارهای تکنولوژی به شمار می‌روند که گروه‌های سنی مختلفی را تحت سیطرۀ خویش قرار داده‌اند. در برخی از این بازی‌ها، اعتقادات اصلی مسلمانان به چالش کشیده شده و یا زمینۀ معصیت را در مخاطبین فراهم می‌کنند، لذا لازم است حکم آن‌ها در فقه مورد بررسی قرار گیرد. از آنجا که وصف «ضلال» ویژگی مشترک این بازی‌ها با کتب ضاله به شمار می‌رود، مفهوم ضلال در حکم کتب ضاله روشن شده و پس از بیان ادلۀ حرمت، حکم به حرمت تولید، توزیع، خرید و فروش، آموزش و استفاده از چنین بازی‌هایی داده می‌شود. مگر در صورتی که هدف از استفاده  نقد آن، یا آگاهی به مضمون جهت نهی از منکر باشد و یا حکم حرمت باعث شیوع فاحشه بگردد. حکم حرمت به تمام جوانب رویارویی با این بازی‌ها منافاتی با آزادی عمل ذکر شده در آیات قرآن ندارد و حکم آزادی مربوط به جایی است که مخاطب به بلوغ فکری و اعتقادی لازم رسیده باشد.

مطلب پیشنهادی

مقاله واکاوی مفهوم «تعارض» و «تزاحم» با تأکید بر اندیشه های اصولی آیه الله سیستانی

نویسنده: مریم رمضانیان مدرسه پنجم: مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین اصفهان چکیده مقاله: مسأله تعارض …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Google Analytics Alternative