خانه / اخبار / «مشق اجتهاد» و اصول و ضوابط دستیابی به علوم اسلامی/ سعید بهمنی

«مشق اجتهاد» و اصول و ضوابط دستیابی به علوم اسلامی/ سعید بهمنی

حجت الاسلام سعید بهمنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و از اساتید طرح ملی روشمند سازی تحقیقات علوم اسلامی با عنوان مشق اجتهاد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت پژوهش و تحقیق در حوزه های علمیه گفت: حوزه باید برای تقویت امر پژوهش برنامه ریزی دقیق تری بکند تا طلاب در این زمینه رغبت بیشتری به تحقیق و پژوهش پیدا کنند.

حجت الاسلام بهمنی در پاسخ به این که مراد از روشمندسازی علوم اسلامی چیست اظهار داشت: روش، مجموعه مبانی، اصول، ضوابط و فرایندهایی است که لازم است برای رسیدن به هدف رعایت شوند؛ روشمندسازی علوم اسلامی هم به معنی نظرداشت و رعایت مجموعه مبانی، اصول، ضوابط و فرایندهایی است که برای دستیابی به علوم اسلامی لازم است.

وی با بیان اینکه برای روشمندسازی علوم اسلامی دو راهبرد اساسی وجود دارد، گفت: یکی از راهکارهای روشمند سازی علوم اسلامی آموزش و تمرین روش پژوهش از آغاز تحصیل تا فرجام آن در همه مقاطع تحصیلی است که یک طلبه باید پیگیر آن باشد.

استاد حوزه علمیه به دومین راهکار روشمندسازی علوم اسلامی اشاره کرد و گفت: توسعه و به‌روزسازی روش‌های معتبر با تکیه بر میراث علمی یکی دیگر از راهکارهای پیشرفت در امر پژوهش طلاب است که باید توجه ویژه ای به آن شود.

حجت الاسلام بهمنی در ادامه با اشاره به عوامل بی‌رغبتی طلاب به امر پژوهش بیان داشت: بی رغبتی طلاب به پژوهش عوامل فراوانی می تواند داشته باشد؛ ولی اصلی‌ترین عامل بی‌رغبتی نبود آموزش و مهارت لازم در آنان است چرا که وقتی در یک طلبه دانش و مهارت لازم در امر پژوهش وجود نداشته باشد، به طور طبیعی تمایل چندانی برای انجام آن شکل نخواهد گرفت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی گفت: اگر طلاب در همه مقاطع تحصیلی دانش و مهارت کافی برای پژوهش و تحقیق را کسب کرده باشند و نتایج آن را تجربه کرده باشند، انگیزه لازم برای انجام پژوهش را خواهند یافت.

 استاد حوزه علمیه تلاش‌های انجام شده برای ترغیب طلاب به پژوهش را کافی و اثربخش ندانست و گفت:  نقاط اساسی ضعف پژوهش‌محور نبودن تحصیل در مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش و حوزه است و آنچه در این مقاطع جریان دارد صورتی بی‌روح از پژوهش است.

وی ادامه داد: لازم است به طور مشخص تعریف شود که هر محصل به چه سطحی از دانش و مهارت نسبت به انجام انواع پژوهش برسد، چگونه این مسیر را بپیماید و راه‌های احراز دانش و مهارت کافی در طلاب مشخص شود.

حجت الاسلام بهمنی خاطر نشان کرد: مشخص نبودن مسیر کامل آموزش پژوهش در طول تحصیل، ضعف مفرط در استادان به ویژه استادان روش تحقیق، توسعه‌نایافتگی در روش‌های تحقیق حوزه، منعکس نشدن علمی نیازهای پژوهشی از سوی نظام به حوزه‌های علمیه، اختصاص نیافتن منابع لازم از سوی نظام برای آموزش و انجام پژوهش‌های مورد نیاز نظام را می توان دیگر ضعف های امر پژوهش دانست.

استاد حوزه علمیه عنوان داشت: ضرورت تربیت استادان ماهر برای آموزش پژوهش و بازآفرینی و نوسازی روش‌های تحقیق معتبر از دیگر راهکارهای تقویت امر پژوهش است.

وی در پایان به چند نکته قوت در امر پژوهش اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های فوق‌العاده قرآن و سنت برای پژوهش؛ به ویژه در حوزه علوم انسانی، مطالبه مستمر رهبری معظم انقلاب نسبت به گشودن عرصه‌های جدید پژوهش در منابع دینی برای ساخت تمدن نوین اسلامی و تأکید ایشان بر کرسی‌های نظریه‌پردازی و نوآوری، برگزار شدن جشنواره‌های معرفی آثار برتر پژوهشی، الزام طلبه‌ها به تدوین پایان‌نامه و رساله، تمایل به پژوهش‌محوری در برنامه‌های راهبردی حوزه از برنامه هایی است که در این چند سال برای تقویت امر پژوهش در حوزه علمیه صورت گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Google Analytics Alternative