خانه / معرفی همکاران / اساتید / استاد حسین صابری

استاد حسین صابری

استاد دکتر حسین صابری در سال‌ ۱۳۴۵ در شهرستان‌ گناباد متولد شد. در سال ۶۳ در آزمون‌ ورودی‌ دانشگاه‌ها رتبه‌ اوّل‌ منطقه ۳ را احراز کرد‌ و در دانشگاه‌ تهران‌ رشته‌ علوم سیاسی‌ و هم‌زمان‌ با آن‌ در دانشگاه‌ امام‌ صادق‌(ع) و علوم‌ اسلامی‌ رضوی‌ پذیرفته‌ شد؛ اما از این‌ میان ‌دانشگاه‌ رضوی‌ را به‌ دلیل‌ ماهیت‌ حوزوی‌ که‌ داشت‌ برگزید‌ و بدین‌سان‌ تحصیلات‌ حوزوی‌ خویش‌ را در این دانشگاه‌ که‌ مدرسه‌ میرزا جعفر و خیراتخان‌ را شامل‌ می‌شود آغاز کرد‌.

در سال ۶۸ برای‌ استمرار تحصیلات‌ دانشگاهی‌ به‌ معنای‌ متعارف‌ آن‌، در کنار تحصیلات‌ حوزوی‌ که همچنان‌ آن‌ را در دانشگاه‌ رضوی‌ پی‌ می‌گرفت، دیگربار در آزمون‌ سراسری‌ شرکت‌ جست و در رشته‌ الهیات ‌گرایش‌ فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ دانشگاه‌ فردوسی‌ مشهد پذیرفته‌ شد‌. تحصیل‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ را در سال‌ ۷۲ به‌ پایان‌ برد‌ و در همان‌ سال‌ به‌ مقطع‌ ارشد دانشکده‌ الهیات ‌دانشگاه‌ فردوسی‌ راه‌ یافت‌. مقطع‌ ارشد را سال‌ ۷۵ به‌ پایان‌ برد‌ و رساله‌ این‌ مقطع‌ را بافاصله‌ کمی‌ با عنوان‌ حیله‌های‌ شرعی‌ ناسازگار با فلسفه‌ فقه‌ در بنیاد پژوهش‌های‌ اسلامی‌ به چاپ رساند. از آغاز سال‌ تحصیلی‌ ۷۶-۷۷ تحصیل‌ در مقطع‌ دکتری‌ رشته‌ فقه‌ را در دانشگاه‌ فردوسی‌ آغاز کرد‌ و این مقطع‌ را در سال ۸۰ با تدوین‌ رساله‌ای‌ بانام‌ بررسی‌ وضعیت‌ عقل‌ در فرایند استنباط‌ فقهی‌ به‌ پایان‌ رساند‌. به‌هرروی، با پایان‌ تحصیلات‌ دانشگاهی‌ از خرداد سال‌ ۸۰ به‌عنوان‌ استادیار گروه‌ فقه‌ و مبانی‌ اسلامی‌ به خدمت‌ دانشگاه‌ فردوسی‌ درآمد و اکنون‌ نیز با مرتبه استادی در این‌ دانشگاه‌ به‌ تدریس‌ و دیگر وظایف‌ علمی‌ مشغول است‌.

ناگفته‌ نماند که‌ هم‌زمان‌ با مقطع‌ کارشناسی‌، کارشناسی‌ ارشد و بخشی‌ از مقطع‌ دکتری‌، تحصیلات‌ حوزوی‌ را نیز ادامه‌ داد و در مقطع‌ سطح‌ از محضر استادانی‌ چون‌ حضرات‌ مرتضوی‌، واعظی‌، رضازاده‌، ناطقی‌ و امیری‌ بهره‌ جست. کلیاتی‌ از فلسفه‌ اسلامی‌ را در محضر استاد آشتیانی‌ و استاد فیاض‌ صابری‌ فراگرفت‌ و همچنین‌ کلیات‌ کلام‌ شیعی‌ را نزد استاد سیدان‌ خواند. افزون‌ بر این‌ چند سالی‌ نیز‌ حضور در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ آیت‌الله فلسفی‌ را درک کرد.

از جناب دکتر حسین صابری حدود ۱۰ کتاب منتشرشده است. وی همچنین حدود ۵۰ مقاله علمی در مجلات مختلف به چاپ رسانده است و در ۱۰ پایان‌نامه به‌عنوان استاد راهنما، ۱۰ پایان‌نامه به‌عنوان استاد مشاور و در حدود ۳۰ پایان‌نامه به‌عنوان داورِ پایان‌نامه‌های مقاطع مختلف دانشگاهی به استادی نشسته است.

ازجمله فعالیت‌های‌ اجرایی‌ وی می‌توان به معاونت‌ آموزشی‌ دانشگاه‌ علوم‌ اسلامی‌ رضوی‌، مدیریت‌ داخلی‌ مجله‌ مشکوه‌، مدیریت‌ داخلی‌ نشریه‌ دانشکده‌ الهیات‌ دانشگاه‌ فردوسی‌ مشهد، ریاست‌ کتابخانه‌ دانشکده‌ الهیات‌ دانشگاه‌ فردوسی‌، معاونت‌ آموزشی‌ و دانشجویی‌ دانشکده‌ الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، سردبیری و عضویت در تحریریه مجله دانشنامه حقوق اقتصادی، معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد و مدیریت نشر آثار علمی دانشگاه فردوسی مشهد از سال ۱۳۹۴ تاکنون، اشاره نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Google Analytics Alternative